Iljušin Il-28
Až do roku 1965 mělo československé letectvo i čistě bombardovací útvary. V letech po 2. světové válce roli bombardérů většinou nouzově přebíraly upravené transportní vrtulové letouny. S nástupem proudových letounů byl do našeho letectva zaveden dvoumotorový stroj Iljušin Il-28 (čs. označení B-228). Jednalo se vlastně o jediný proudový bombardér v čs. letectvu.
Il-28 je třímístný dvoumotorový středoplošník s motory v gondolách uprostřed každého křídla. Posádku tvořili pilot, letovod v kabině na přídi a radista-střelec na zádi, který ovládal dvojici kanonů ráže 23 mm ve střelecké věžičce; pilot mohl vést palbu dvojicí pevných kanonů stejné ráže v přídi. Pilot a letovod měli k dispozici katapultážní sedačky, letovod ovšem pro výkon své funkce za letu sedačku opouštěl a seděl na svém pracovišti v prosklené přídi trupu. Oba nastupovali do svých kabin odklopnými překryty na horní straně. Radista-střelec měl k dispozici dvířka na spodku trupu a kabinu musel v případě nebezpečí opustit vlastními silami.
Letoun mohl nést až 3000 kg pum v pumovnici ve střední části trupu, v našem letectvu se využívalo pouze zatížení 1000 kg pum.
Motory jsou typu VK-1A. Celkový objem neseného paliva je 7908 l, umístěného v 5 nádržích v trupu.
Bombardéry Il-28 byly vyráběny v SSSR a v našem letectvu sloužily v rozmezí let 1955 – 1973. Celkem bylo dodáno 77 kusů všech verzí.
Il-28 měl i svou cvičnou verzi Il-28U, v čs. letectvu označenou CB-228.
Iljušiny v našem letectvu létaly v barvě kovu. Trupové označení se nijak nevymykalo ze zavedeného standardu – do roku 1957 kombinace písmen a číslic na přídi, po tomto roce poslední 4 číslice výrobního čísla na zádi. Pro účely cvičení byly některé stroje opatřovány barevným pruhem v zadní části trupu.
Varianty letounů Il-28 v československém vojenském letectvu:
Il-28 (B-228)
Základní bombardovací verze. Pumy zaměřoval a odhazoval ze svého pracoviště letovod, kde měl k tomuto účelu zaměřovač a skříňku odhozu pum. Pro bombardování bez přímé viditelnosti cíle byla část strojů vybavena radiolokačním zaměřovačem PSBN-M-8 v „bouli“ pod trupem za přední podvozkovou šachtou; obrazovku měl na ve své kabině opět letovod. Několik letounů bylo místo toho vybaveno systémem RYM-S, který využíval protínání dvou rádiových paprsků z pozemních vysílačů.
V roce 1958 bylo rozhodnuto o zrušení bombardovacího letectva. Od tohoto roku byly bombardovací verze vyřazovány, část z nich byla upravena na průzkumné verze, zbytek sešrotován. Poslední bombardéry byly vyřazeny v roce 1965.
Z dodaných 58 ks bylo ztraceno 6 ks, jeden letoun předán Polsku jako náhrada za zničený stroj po srážce s čs. MiG-19 nad Prahou.
Il-28U (CB-228)
Cvičná verze pro pilotní výcvik. Místo pracoviště letovoda byla vytvořena kabina pro instruktora, v zádi trupu se mohl cvičit radista, výzbroj byla sejmuta. Pumovnice nebyla vybavena závěsníky, díky upravené přídi, kde byla vytvořena druhá pilotní kabina bez zařízení na zaměřování a odhoz pum.
Dodáno 9 ks, při katastrofě ztracen 1 letoun.
Il-28R
Fotoprůzkumná varianta. Ze SSSR dodáno 10 ks. Od bombardovací verze se lišila instalací přídavných nádrží o obsahu po 950 l na koncích křídel a instalací kamer pro denní i noční průzkum do pumovnice, dále mohly být v pumovnici umístěny i osvětlovací a zábleskové pumy a také další přídavná nádrž o objemu 750 l. Byl vypuštěn pravý kanon v přídi trupu.
Dva letouny ztraceny při katastrofách, jeden byl zničen havárií.
Il-28RT / Il-28RTR
Verze pro vedení radioelektronického boje. Tyto verze vznikly přestavbou původních bombardérů v LO Kbely. Část strojů nesla radiolokační pátrač SRS-3 (prokazatelně 5 letounů), 8 letounů pak aktivní radiolokační rušič SPS-2 a pasivní radiolokační rušič ASO-28.
Základní takticko technická data Il-28 / Il-28R
Délka |
17,65 / 17,65 m (bez hlavní zadních kanonů) |
Rozpětí |
21,45 / 22,65 m |
Výška |
6,7 / 6,7 m |
Maximální vzletová hmotnost |
23 200 / 22 720 kg |
Maximální rychlost |
900 / 876 km/h |
Praktický dostup |
12 500 / 12 300 m |
Maximální dolet bez přídavných nádrží |
2 400 / 3 040 km |
Zdroj:
Iljušin Il-28 v československém vojenském letectvu, Miroslav Irra
Zpracoval Lukáš Doubrava
copyright © http://www.csla.cz
|