|
MOTOROVÝ ČLUN MO-634
Motorový člun MO-634 je určen pro postrk a vlečení soulodí z dílů pontonové mostové soupravy PMS, při zřizování a zabezpečování přívozových a mostových přepravišť a při přepravě na přívozových přepravištích, popřípadě jiných speciálních plavidel a k plavbě při zabezpečování činnosti ženijního vojska na vodních překážkách.
Postrkové zařízení v pohotovostní poloze před připojením k dílu PMS 1 - otočný kyvný závěs; 2 - ruční páka závěsu; 3 - sklopná podpěra
Člun má ocelový trup, v prostoru pro osádku otevřený. K plavbě vpřed i vzad slouží jedna čtyřlistá lodní vrtule o průměru 800 mm pracující v Kortově trysce. K pohonu vrtule je použit pružně uložený vznětový motor ŠKODA M-634 1 a pevně uložená lodní mechanická převodovka MLP 10. Převodovka je spojena s motorem pružnou spojkou.
Kormidelní zařízení je umístěno na zádi člunu za Kortovou tryskou. Kormidla jsou ovládána volantem z místa velitele člunu. Pro zmenšení síly potřebné k ovládání volantu je do kormidelního zařízení vložen hydraulický posilovač řízení.
Při postrku soulodí se používá dokormidlovací zařízení umístěné na obou bocích člunu. Toto zařízení natáčí člun vůči postrkovanému plavidlu zkracováním a prodlužováním vyvažovačích lan, tím zvětšuje boční sílu a zmenšuje průměr cirkulace. Dokormidlovací zařízení je ovládáno pákami hydraulického rozváděče z místa velitele člunu.
K postrku soulodí je člun opatřen postrkovým zařízením, které je uloženo na přední palubě na povrchu krytů zakrývajících motorový prostor.
Pro vlečení plavidel je člun vybaven hákem a jednoduchým ručním navijákem. Toto zařízení je umístěno v prostoru osádky.
Pro jízdu za snížené viditelnosti a jízdu v noci je člun vybaven navigačními světly, světlometem a elektropneumatickou houkačkou.
Osádka je proti stříkající vodě chráněna sklopným ochranným štítem. Člun je opatřen potřebnou výstrojí plavidla včetně záchranných prostředků, požární výzbrojí i zařízením pro kotvení a uvazování.Člun je vybaven odstředivým čerpadlem na vodu, které lze použít k hašení požárů a k očistě techniky.
Pro spuštění člunu na vodu včetně zajetí podvozku do vody je třeba 7 až 9 minut. Vlastní spuštění člunu z podvozku na vodu při příznivé konfiguraci břehu trvá asi 1 minutu. Celkový čas spuštění člunu na vodu včetně přípravy a spuštění člunu na vodu je 8 až 10 minut.
Vytažení člunu z vody na podvozek a jeho zajištění na podvozku pro přepravu, při příznivé konfiguraci břehu trvá 10 až 15 minut podle podmínek a vycvičenosti osádky. Vytažení člunu na podvozek, po jeho zachycení na pojezdovém vozíku rámu podvozku, trvá asi 1 minutu.
ZÁKLADNÍ TAKTICKOTECHNICKÉ ÚDAJE |
|
Největší délka |
8,07 m |
|
Největší šířka |
2,30 m |
|
Největší ponor |
0,92 m |
|
Výška nejvyššího pevného bodu |
2,35 m |
|
Výtlak s plnými nádržemi paliva a s osádkou |
5,2 ±0,1 m3 |
|
Hmotnost vybaveného člunu bez osádky |
5000 ±100 kg |
|
Hmotnost motorového člunu s podvozkem |
8850 ±200 kg |
|
Maximální rychlost samotného člunu na hluboké vodě
při otáčkách motoru 1800 min-1 |
|
|
22 km/h |
|
Rychlost při postrku dvou říčních dílu PMS zatížených břemenem o hmotnosti 20 t |
|
|
12 km/h |
POHON |
|
|
vznětový motor chlazený kapalinou |
typ ŠKODA
M-634, stojatý, traktorového provedení s úpravami |
|
výkon motoru podle ČSN 30 2008 při otáčkách
1800 min-1 |
110,3 kW |
|
Palivo |
motorová nafta NM-30 |
|
Olej |
OA-M6 AD |
|
Tah člunu na upoutaném laně |
|
|
- při chodu vpřed |
17,66 kN |
|
- při chodu vzad |
6,86 kN |
|
Maximální průměr ustálené cirkulace při plavbě vpřed
samotného člunu na hluboké vodě |
|
|
menší než 24 m |
|
Objem palivových nádrží |
260 litrů (zajistí provoz člunu po dobu asi 8 hodin při výkonu motoru asi 96 kW) |
|
Lodní vrtule |
jedna čtyřlistá |
|
Průměr lodní vrtule |
800 mm |
|
Osádka |
2 muži
(velitel člunu a lodník) |
Zdroj: Motorový člun MO-634
|
veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND
|