| 
            
           | MOTOROVÝ ČLUN MO-634 
 Motorový člun MO-634  je určen pro postrk a vlečení soulodí z dílů pontonové mostové soupravy PMS, při zřizování a zabezpečování přívozových a mostových přepravišť a při přepravě na přívozových přepravištích, popřípadě jiných speciálních plavidel a k plavbě při zabezpečování činnosti ženijního vojska na vodních překážkách.  Postrkové zařízení v pohotovostní poloze před připojením k dílu PMS 1 - otočný kyvný závěs; 2 - ruční páka závěsu; 3 - sklopná podpěra
 
 Člun má ocelový trup, v prostoru pro osádku otevřený. K plavbě vpřed i vzad slouží jedna čtyřlistá lodní vrtule o průměru 800 mm pracující v Kortově trysce. K pohonu vrtule je použit pružně uložený vznětový motor ŠKODA M-634 1  a pevně uložená lodní mechanická převodovka MLP 10. Převodovka je spojena s motorem pružnou spojkou. 
              Kormidelní zařízení je umístěno na zádi člunu za Kortovou tryskou. Kormidla jsou ovládána volantem z místa velitele člunu. Pro zmenšení síly potřebné k ovládání volantu je do kormidelního zařízení vložen hydraulický posilovač řízení. 
              Při postrku soulodí se používá dokormidlovací zařízení umístěné na obou bocích člunu. Toto zařízení natáčí člun vůči postrkovanému plavidlu zkracováním a prodlužováním vyvažovačích lan, tím zvětšuje boční sílu a zmenšuje průměr cirkulace. Dokormidlovací zařízení je ovládáno pákami hydraulického rozváděče z místa velitele člunu. 
              K postrku soulodí je člun opatřen postrkovým zařízením, které je uloženo na přední palubě na povrchu krytů zakrývajících motorový prostor. 
              Pro vlečení plavidel je člun vybaven hákem a jednoduchým ručním navijákem. Toto zařízení je umístěno v prostoru osádky. 
              Pro jízdu za snížené viditelnosti a jízdu v noci je člun vybaven navigačními světly, světlometem a elektropneumatickou houkačkou. 
              Osádka je proti stříkající vodě chráněna sklopným ochranným štítem. Člun je opatřen potřebnou výstrojí plavidla včetně záchranných prostředků, požární výzbrojí i zařízením pro kotvení a uvazování.Člun je vybaven odstředivým čerpadlem na vodu, které lze použít k hašení požárů a k očistě techniky. 
  Pro spuštění člunu na vodu včetně zajetí podvozku do vody je třeba 7 až 9 minut. Vlastní spuštění člunu z podvozku na vodu při příznivé konfiguraci břehu trvá asi 1 minutu. Celkový čas spuštění člunu na vodu včetně přípravy a spuštění člunu na vodu je 8 až 10 minut. 
              Vytažení člunu z vody na podvozek a jeho zajištění na podvozku pro přepravu, při příznivé konfiguraci břehu trvá 10 až 15 minut podle podmínek a vycvičenosti osádky. Vytažení člunu na podvozek, po jeho zachycení na pojezdovém vozíku rámu podvozku, trvá asi 1 minutu.
 
              
                | ZÁKLADNÍ TAKTICKOTECHNICKÉ ÚDAJE |  
                |  | Největší délka | 8,07 m |  
                |  | Největší šířka | 2,30 m |  
                |  | Největší ponor | 0,92 m |  
                |  | Výška nejvyššího pevného bodu | 2,35 m |  
                |  | Výtlak s plnými nádržemi paliva a s osádkou | 5,2 ±0,1 m3 |  
                |  | Hmotnost vybaveného člunu bez osádky | 5000 ±100 kg |  
                |  | Hmotnost motorového člunu s podvozkem | 8850 ±200 kg |  
                |  | Maximální rychlost samotného člunu na hluboké vodě 
                  při otáčkách motoru 1800 min-1 |  
                |  |  | 22 km/h |  
                |  | Rychlost při postrku dvou říčních dílu PMS zatížených břemenem o hmotnosti 20 t |  
                |  |  | 12 km/h |  
                | POHON |  |  
                |  | vznětový motor chlazený kapalinou | typ ŠKODA 
                  M-634, stojatý, traktorového provedení s úpravami |  
                |  | výkon motoru podle ČSN 30 2008 při otáčkách
                  1800 min-1 | 110,3 kW |  
                |  | Palivo | motorová nafta NM-30 |  
                |  | Olej | OA-M6 AD |  
                |  | Tah člunu na upoutaném laně |  |  
                |  | - při chodu vpřed | 17,66 kN |  
                |  | - při chodu vzad | 6,86 kN |  
                |  | Maximální průměr ustálené cirkulace při plavbě vpřed
                  samotného člunu na hluboké vodě |  
                |  |  | menší než 24 m |  
                |  | Objem palivových nádrží | 260 litrů (zajistí provoz člunu po dobu asi 8 hodin při výkonu motoru asi 96 kW) |  
                |  | Lodní vrtule | jedna čtyřlistá |  
                |  | Průměr lodní vrtule | 800 mm |  
                |  | Osádka | 2 muži 
                (velitel člunu a lodník) 
 |  
 Zdroj: Motorový člun MO-634 | 
              
             
 
  veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND
   |