| 
            
           | Radiotechnické pasivní systémy PRP-1 KOPÁČ, RAMONA, TAMARA 
 Česká i zahraniční veřejnost  je z různých úrovní již  několik let  informována o radiotechnickém pasivním systému   TAMARA. V tisku se však o něm často píše jako "pasivním  radaru"  nebo "radaru".  Obojí není správné, protože radar (radiolokátor)  se vyznačuje vyzařováním elektromagnetické  energie do prostoru  a vyhodnocováním  přijatých odrazů od různých objektů - letounů,   lodí a pod. Pozemní a palubní letecké i lodní radiolokátory dnes  tvoří jeden z nejvýznamnějších technických  prostředků v civilních  i vojenských  aplikacích. Není proto náhodné, že téměř souběžně  s vynálezem a použitím radaru, v době druhé  světové války, byla  vyvíjena i technika  pro průzkum a rušení radiolokačních, nebo   obecněji radiotechnických signálů.  Koncem padesátých let byla ve výzkumném  pracovišti tehdejší  Československé  lidové armády vynalezena nová, originální,   t. zv. časoměrně-hyperbolická metoda (potvrzená patentem ČSR  - autor doc.Ing. Vlastimil Pech, CSc.)  umožňující jednoznačné,  monoimpulsní a  vysoce přesné určení polohy zdroje   radiotechnických signálů. Podstatou metody je vyhodnocování  časových rozdílů ozáření tří navzájem  vzdálených pozemních  přijímacích  stanovišť impulsním signálem zjišťovaného zdroje.  Časové rozdíly v ozáření jednotlivých  stanovišť totiž jednoznačně  definují  parametry hyperbolických křivek (přesněji hyperboloidů)  v jejichž průsečíku je zdroj signálu. ( Jde o  inverzní metodu  k známému navigačnímu  systému LORAN, který je naopak tvořen   několika pozemními vysílači a speciální přijímací a vyhodnocovací  aparaturou na palubě letounů.) Vynález  nezůstal teorií, ale velmi  rychle se  uplatnil v praxi. Již za několik let disponovala naše  armáda technikou PRP-1 KOPÁČ (přesný radiotechnický pátrač, resp.  korelační pátrač). V sedmdesátých letech  pak druhou generací této  techniky pod  názvem RAMONA a v dalším desetiletí  již třetí  generací nazvanou TAMARA. Uvedené typy RAMONA a TAMARA  byly  původně vyvíjeny pro potřeby všech  států Varšavské smlouvy jako  prostředky  radiotechnického průzkumu pro nejvyšší stupně velení  - v tehdejším označení šlo o organizační  stupně armáda a front.  Podle údajů  výrobce bylo exportováno kolem 50 systémů a praxe  prokázala jejich vysokou užitnou hodnotu.  Potvrdilo se, že  sledování letounů je  možné velmi efektivně zajistit i pouhým   pasivním příjmem signálů vyzařovaných z letounů a že pomocí  analýzy signálů lze navíc rozpoznávat typy  letounů nebo pozemních  (hladinových)  radiotechnických vysílačů a určovat velmi přesně  jejich polohu a další charakteristiky.  První typ PRP-1/KOPÁČ byl v  operačním použití plných dvacet  let.  Skládal se ze čtyř skříňových vozidel Praga-V3S, z toho tří  se speciální přijímací a vyhodnocovací  aparaturou a jednoho  vozidla s ručním  zobrazovacím zařízením Planžet. Přijímací antény  byly umisťovány na střeše skříňové karoserie  nebo ve vhodných  výškových objektech.  Vyhodnocovací aparaturu tvořily bloky s   několika sty vakuových elektronek, hyperbolickými indikátory,  analyzátorem signálů a originálním hybridním  počítačem, který  umožňoval změřit časová  zpoždění operátorem označeného cíle  s  přesností 100 nanosekund. Na tehdejší československou i  zahraniční součástkovou základnu to jsou  jistě i dnes pozoruhodné  parametry.  Širokopásmový přijímací systém byl přelaďován ručně  nebo elektromechanicky. Operátor  vyhodnocovací části mohl (podle  stupně  vycvičenosti) v ručním režimu sledovat trajektorie šesti  až osmi letounů.  Druhý typ, nazvaný přitažlivým  jménem RAMONA, již  představoval rozsáhlý systém přepravovaný na  třinácti terénních  automobilech TATRA-148.  Šest automobilů přepravovalo anténní   aparaturu a příhradový kotvený stožár, který bylo možno vysunout  do výšky až 25 metrů a dalších sedm  automobilů přepravovalo  kontejnery s  elektronikou přijímací a vyhodnocovací části systému  a ostatním vybavením. Systém RAMONA byl již  vybaven poměrně  výkonným číslicovým  počítačem pro okamžité vyhodnocování   souřadnic, trajektorií a typů zjišťovaných pozemních a vzdušných  cílů a pro dálkové řízení činnosti přijímačů  všech tří stanovišť.  Výstupní datové informace bylo možno přenášet  pomocí  úzkopásmového telefonního kanálu  na vzdálenou zobrazovací  aparaturu  Plažet-2/3, která byla vybavena číslicovým počítačem  a velkoplošnými elektromechanickými  zobrazovacími panely.  Systém umožňoval  automatické sledování tras až 20 letounů a   určování jejich typu a režimu činnosti.  Třetí typ, nazvaný TAMARA, se vyznačoval nejen vyšším  stupněm automatizace a možnostmi zpracování  signálů, ale také  vysokou mobilností a  odolností konstrukce pro činnost v zamořeném   prostředí. Komplet tvoří osm terénních vozidel TATRA-815.  Přijímací systém každého ze tří stanovišť je  umístěn ve válci na  vrcholu 25 metrů  vysokého, teleskopicky výsuvného stožáru, nebo   ve stacionárním objektu. Pro řízení činnosti celého systému  a vyhodnocování dat se používá čtrnáct  počítačů. Získané údaje  lze rovněž  přenášet po běžných telefonních kanálech na vzdálená  velkoplošná zobrazovací zařízení Planžet-4/5.  Programové vybavení  zajišťuje současné  automatické sledování tras až 72 letadel   a určení jejich typu na základě okamžité analýzy přijímaných  signálů. Paralelně lze sledovat i činnost  dalších desítek  pozemních vysílačů,  určovat jejich typ a přesné souřadnice, při   umístění systému na pobřeží pak také lodní provoz, včetně  rozpoznávání typů plavidel.  Širokopásmová přijímací aparatura výše  uvedených typů  techniky je velice  citlivá a umožňuje příjem prakticky všech   známých radiotechnických vysílačů v pásmu decimetrových až  centimetrových vln s dosahem (detekcí  vysílačů) do 400 až 500  kilometrů. Použité  monoimpulsní zpracování signálu se vyznačuje   nezávislostí na kmitočtovém přelaďování zaměřovaného cíle. Tato  důležitá vlastnost umožňuje jednoznačné  zaměřování kmitočtově  agilních  radiolokačních cílů, případně signálů šumových nebo  impulsních rušičů, které pro pasivní systém  představují nejen  užitečný zdroj  polohových informací, ale též dalších nezbytných  parametrů pro odvetná opatření aktivních  systémů elektronického  boje. Z uvedeného  je zřejmé, že vojenská hodnota českých   pasivních systémů je skutečně vysoká.   Činnost specializovaného pracoviště AČR se po   demokratických změnách v ČR zaměřila na další rozvoj a užitečné  využití pasivních systémů v civilní i  vojenské sféře. Na výstavě  IDET-94  byla ve vojenské expozici řízení letového provozu poprvé  veřejnosti v živém přenosu předváděna reálná  civilní letová  situace sledovaná  systémem TAMARA. V témže roce Armáda České   republiky prezentovala uvedený systém počítačovým záznamem  z reálného provozu i na mezinárodní výstavě  Farnborough  International-94 v expozici  výrobce. V závěru roku 1994 také  úspěšně  skončila první dvouměsíční etapa experimentálního provozu  systému TAMARA ve vojenském sále řízení  letového provozu na  mezinárodním letišti  Praha-Ruzyně. Systém zaujal svými možnostmi   civilní i vojenské specialisty ŘLP a dal podnět k ... "vymyšlení  něčeho  provozně nenáročného a levného, speciálně pro potřeby  ŘLP".  Tento uživatelský impuls našel příznivou a  rychlou odezvu.  Již srpnu 1995 se v ČR  zrodil (ve zkrácené době osmi měsíců)  další typ pasivního sledovacího systému, který  dostal jméno VĚRA  a je určen speciálně  pro potřeby řízení letového provozu (ŘLP)   AČR.   Po typech PRP-1 KOPÁČ, RAMONA a  TAMARA, představuje VĚRA  již čtvrtou generaci pasivních systémů  vyvinutých v České  republice během 42  let trvání oboru. Každý z uvedených typů   techniky má svoji konkrétní technologii, technické řešení,  software a určení. Jejich společným znakem je  využití  časoměrně-hyperbolického  principu k určování polohy zdroje   elektromagnetických signálů. U systému VĚRA jsou těmito signály  odpovědi palubních odpovídačů sekundární  radiolokace (SSR/SIF),  vysílané ve formě  impulsních kódů. Vývoj PSSV realizovala v roce   1995 nově vzniklá a.s. ERA Pardubice (tvořená zkušeným kolektivem  vývojových pracovníků dřívějšího s.p. TESLA  Pardubice) na základě  požadavku velení  letectva a PVO AČR a Mezirezortní komise pro   řízení letového provozu MO ČR. První představení funkčního vzoru  systému v reálném provozu se uskutečnilo na  Aerosalonu-95  v Praze-Ruzyni a upoutalo  velkou pozornost laické i odborné   veřejnosti.  Pasivní sledovací systém VĚRA (nebo zkráceně  PSS VĚRA) se  skládá minimálně ze tří bezobslužných stacionárních  přijímacích  stanic, rozmístěných na  vhodných výškových dominantách v terénu   a centrální procesorové stanice. Zpracování přijatých signálů  probíhá v reálném čase a zajišťuje okamžité  vyhodnocení 2D (X/Y)  polohy letounů při  použití tří stanovišť, nebo 3D (X/Y/Z) polohy   při použití čtyř a více stanovišť, jejich barometrické výšky  a identifikačních kódů systémů SSR/SIF.  Následně se provádí  automatické  sledování drah (vedení) všech letounů. Výstupní   informace o aktuální vzdušné situaci je předávána přes datové  spojení do situačního displeje k zobrazení,  dalšímu zpracování  a distribuci  uživatelům. Při technickém řešení byly použity   nejmodernější technologie z oboru mikrovlnné a digitální  techniky. Výsledkem je kompaktní, vysoce  spolehlivá, rozměrově  a váhově  minimalizovaná konstrukce. To značně snižuje nároky na  výběr stanovišť pro přijímací aparaturu, nároky  na obsluhu  a technické zajištění  provozu. O dosažené úrovni technologie   svědčí např. parametry jedné přijímací stanice, jejíž váha je cca  25 kg a elektrický příkon cca 30 wattů. První  funkční vzor  systému VĚRA byl instalován  na stanovištích s nadmořskou výškou  cca  1000 metrů a od srpna 1995 úspěšně testován v nepřetržitém  provozu skupinou specialistů Střediska  pasivních systémů letectva  a PVO AČR.  Testování prokázalo, že dosah systému je  400 až 500 km  v úhlovém sektoru  větším než 1200 a  dostatečně pokrývá celé území  ČR (při  odpovídajícím radiovém horizontu) i část vzdušného  prostoru některých sousedních států.  Připomeňme, že jedním ze  základních  parametrů bezpečnosti letového provozu je dosahovaná  přesnost určení polohy letounů. Ověřená stacionární přesnost  měření (ve vzdálenosti kolem 100 kilometrů)  je u systému VĚRA  řádově  desítky metrů a prostorově závisí na  poloze letounu  vzhledem k přijímacím  stanicím. Současné programové  vybavení  umožňuje automaticky sledovat až 300  letounů současně.   Na základě prokázaných výsledků při provozu  funkčního vzoru  PSS VĚRA bylo velením  AČR rozhodnuto o dalším vývoji a zařazení   této techniky do výzbroje pro plnění funkce záložního sytému ŘLP  AČR. V současné době má naše  armáda v provozu již celoúzemní síť   pasivních systémů VĚRA a probíhají závěrečné práce pro zajištění  jeho plně automatického (bezobslužného)  provozu, který je  předpokladem k  následnému operačního využití a plné integraci   s celoúzemním radiolokačním systémem řízení letového provozu.
  1. Definice pojmůNázvem pasivní detekce vzdušných cílů lze obecně označit  zjištění létajících objektů pasivními  metodami, t. j. technikou,  která ke  zjištění cíle nevyužívá vlastní vyzařování (vysílání),  ale pouze přijímá a vyhodnocuje jeho  charakteristické příznaky  v optickém,  zvukovém, tepelném nebo elektromagnetickém spektru.
 Pokud lze relativně plynule a přesně zajistit  vyhodnocování  polohových souřadnic  pohybu cíle, hovoříme o sledování, resp.  pasivním sledování trajektorie letu.
 Identifikací se nazývá rozpoznání  typu cíle. Může mít  různou úroveň  věrohodnosti až do t.zv. individuální identifikace, např. rozpoznání  konkrétního letounu mezi ostatními letouny   shodného typu a režimu činnosti.
 Ze značně široké oblasti pasivních systémů  různého určení a  možností je v tomto  článku dále věnována pozornost pouze   radiotechnickým pasivním sledovacím systémům velkého dosahu. Pro  zjednodušení textu je používáno jejich  současné zkrácené označení  - pasivní  sledovací systémy (PSS), resp. pasivní systém.
  2. Zdroje informací pro pasivní sledovací  systémSoudobé letouny, nebo obecněji létající  vzdušné objekty,  jsou vybaveny řadou  aktivních palubních systémů, které pro   zajištění bezpečnosti letu a vedení bojové činnosti vyzařují  signály s různou modulací, výkonem i  kmitočtem nosné vlny.  Předmětem zájmu  pasivních systémů je proto signál, jeho parametry  v prostoru, čase a souvislostech. Vzhledem k  fyzikálním možnostem  detekce jsou pro  soudobé pasivní systémy reálným zdrojem   informací především signály palubních radiolokátorů, navigačních  dotazovačů, identifikačních odpovídačů,  rušičů (impulsních nebo  šumových) a  prostředků přenosu dat (Data Link).
  3. Používané principy určování polohy cílů�Z hlediska principu lokalizace polohy  (zaměřování) cíle lze  provést rozdělení  pasivních systémů na
 a) směroměrná zařízení
 - s vyhledáním azimutu cíle pomocí úzké  rotující anténní  charakteristiky,
 - s okamžitým určováním směru metodou  amplitudové či fázové  komparace  přijímaných signálů, příp. s využitím měření   Dopplerova kmitočtového posuvu,
 - s vyhodnocením časových rozdílů příjmu  signálů ve dvou
 blízkých bodech),
 b) zařízení s časově a kmitočtově rozdílovou  metodou určování  polohy  cílů (nazývanou Differencial Doppler Systems),
 c) časově rozdílová, t. zv. hyperbolická  zařízení (tří a vícepoziční) pro určování polohy cílů.
  Každý z uvedených principů má své výhody a  nevýhody v  konstrukční, cenové i  uživatelské oblasti. Ani v oboru pasivních   systémů nelze vytvořit jednoduchý, levný a univerzální systém na  řešení všech uživatelských požadavků. Pro  detekci a sledování  vzdušných cílů je z  uvedených principů zaměřování nejvhodnější   časově rozdílová-hyperbolická metoda, vyznačující se způsobilostí  okamžité (monoimpulsní), vysoce přesné a  jednoznačné lokalizace  polohy zdroje  signálu. Zatím nic přesnějšího v oboru pasivních  systémů není známo.   � plk. v z. Ing. Petr Svoboda,  CSc. copyright © http://www.csla.cz | 
              
             
 
  veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND
   |