|
RÁDIOVÁ STANICE R-118BM
Rádiová stanice R-118BM (R-118B) je krátkovlnná rádiová stanice pro spojení v rádiových sítích a v rádiových směrech na stupni armáda-divize. Souprava rádiové stanice je zabudována ve skříňové karosérii automobilu P-V3S nebo ZIS (ZIL). Lze ji použít v provozu s rádiovými stanicemi R-102M, R-103 a R-l 10. Rádiová stanice R-l 18BM je dvoukanálová, R-118B je jednokanálová.
Technické údaje
Kmitočtový rozsah 1 až 7,5 MHz, rozdělený do 3 podrozsahů:
- I. podrozsah 1 až 2 MHz po 1 kHz (tj. 1000 kmitočtů);
- II. podrozsah 2 až 4 MHz po 2 kHz (tj. 1000 kmitočtů);
- III. podrozsah 4 až 7,5 MHZ (tj.875 kmitočtů).
Druhy provozu:
a) z vozidla:
- nemodulovaná telegrafie (AI),
- amplitudově modulovaná telefonie (A3),
- kmitočtově modulovaná telegrafie jednokanálová (Fl), dvoukanálová (F6),
- kmitočtově modulovaná telegrafie dálnopisem (Fl), simplex s přerušením,
- kmitočtově modulovaná telegrafie dálnopisem (Fl), simplex bez přerušení,
- dvoukanálová kmitočtově modulovaná telegrafie (F6) na jednom kanálu je veden provoz klíčem a na druhém dálnopisem,
- kmitočtově modulovaná telegrafie (Fl) nebo (F6) a amplitudově modulovaná telefonie (A3).
- jednostranná retranslace provozu Fl nebo F6 s možností kontroly dálnopisného provozu jednoho z kanálů na místním dálnopise (ve vozidle nebo z dálnopisného stroje);
b) z dálnopisné stanice:
- kmitočtově modulovaná telegrafie dálnopisem (Fl), simplexní provoz s přerušením,
- kmitočtově modulovaná telegrafie dálnopisem (Fl) nebo (F6), simplexní provoz s přerušením přes dálnopisnou ústřednu,
- kmitočtově modulovaná telegrafie dálnopisem (Fl) nebo (F6), duplexní provoz;
c) ze skříňky pro dálkové ovládání:
- nemodulovaná telegrafie (AI) do vzdálenosti 3 km,
- amplitudově modulovaná telefonie (A3) do vzdálenosti 3 km;
d) provoz za jízdy:
- amplitudově modulovaná telefonie (A3),
- nemodulovaná telegrafie (AI),
- kmitočtově modulovaná telegrafie dálnopisem (Fl).
Rádiovou stanici R-118BM lze ovládat též dálkově pomocí rádiové stanice R-105d provozem A3 nebo pomocí soupravy zařízení pro dálkové ovládání.
Antény:
a) pro vysílač R-118BM:
- tyčová anténa 4 m dlouhá (používá se za jízdy i na místě),
- tyčová teleskopická anténa 10 m vysoká,
- dipól 2 x 20 m dlouhý, ve výšce 8,5 m,
- „T" anténa (upravený dipól) ve výšce 8,5 m;
b) pro přijímač AMUR-2:
- tyčová anténa 4 m dlouhá (používá se za jízdy i na místě),
- anténa typu šikmý paprsek 15 m dlouhá,
- dipól 2 x 20 m dlouhý, ve výšce 8,5 m,
- anténa s postupnou vlnou 150 m dlouhá, 1,5 m nad zemí. Přijímací dipólová anténa se zřizuje 30 až 35 m od vozidla a pomocí
koaxiálního kabelu se připojuje na vstup přijímače AMUR-2;
c) pro přijímač R-311 nebo R4:
používají se stejné antény jako u AMUR-2 kromě dipólu a „T"'
antény.
Dosah: na kmitočtech 1-2 MHz je dosah nejméně 100 km. Na kmitočtech 2 až 7,5 MHz je dosah zaručen do 600 km (odrazovou vlnou při vhodné volbě antény a kmitočtu u všech druhů provozu). Za jízdy při provozu A3 nejméně 30 až 50 km.
Výkon: v anténě: při provozu A3 (F1+A3, F6+A3) .. 100 W; při provozu AI, Fl, F6 .. 200 W.
Výkon lze přepínačem výkonu na usměrňovači snížit na 75 % a poten-ciometrem na koncovém stupni plynule měnit od 10 do 100 %.
Napájení:
- z elektrovodné sítě o napětí 220 V a kmitočtu 50 Hz,
- ze dvou elektrocentrál AB-2-0/230 nebo EC-3 kVA,
- ze dvou akumulátorů 2NKN24 (pro přijímač R-311),
- ze čtyř akumulátorů 10NKN22 (pro přijímač R-4),
- ze dvou akumulátorů 10NKN22 (pro osvětlení ve vozidle). Spotřeba: příkon pro vysílač a přijímač je 1,5 až 2 kVA (bez nabíjení
akumulátorů 24 V). Obsluha:
- 1 velitel-starší radista,
- 1 starší radiodálnopisný mechanik,
- 1 radista,
- 1 mechanik dálnopisec,
- 1 řidič-zdrojař.
Složení soupravy
Souprava obsahuje:
- vysílač,
- usměrňovač VSR-15,
- přijímač AMUR-2 a R-4 (AMUR-2 a R-311) nebo R-l 54-2 a R-311,
- ovládací skříňku,
- skříňku pro dálkové ovládání,
- dálnopisný stroj ST-35 nebo D-302, 2A,
- dvě elektrocentrály,
- soupravu antén,
- soupravu příslušenství.
Zdroj: SPOJ-51-7 Spojovací prostředky ČSLA
|
KVH ČSLA
veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND
|