|
RÁDIOVÁ STANICE R-137
Rádiová stanice R-137 (R-137D) je určena pro zabezpečení spojení v rádiových sítích vševojskových armád, raketového vojska a vojska PVOS. Rádiová stanice je umístěna ve skříňové karosérii na podvozku automobilu ZIL-131, který má velmi dobrou průchodivost v terénu. Rádiová stanice může pracovat na místě i za pohybu.
S rádiovými stanicemi stejného typu lze zabezpečit oboustranné rádiové spojení bez vyhledávání protějšího účastníka za všech druhů provozu. S jednopásmovymi rádiovými stanicemi R-140 a dalšími rádiovými stanicemi, které pracují s amplitudovou nebo kmitočtovou modulací, lze spolupracovat na shodných kmitočtech.
Technické údaje
Kmitočtový rozsah: 20 až 60 MHz. Pracovní kmitočty jsou odstupňovány po 100 Hz.
Nastavený pracovní kmitočet lze přečíst na číslicových výbojkách, nebo je ho možno určit podle poloh přepínačů pro nastavení kmitočtu na dílu 1-0M.
Rádiovou stanici (vysílač i přijímač) je možno automaticky přelaďovat na jeden z deseti předem připravených kmitočtů.
Čas pro přeladění rádiové stanice z jednoho pracovního kmitočtu na druhý činí:
- 180 až 360 sekund při ručním ladění,
- 36 sekund při automatickém ladění.
Stabilita kmitočtu: vysílače a přijímače je ±5 x 10~6 za půl roku. Vysoké stability kmitočtů je dosaženo použitím stabilních krystalových oscilátorů.
Druhy provozu: rádiová stanice může pracovat v duplexním i simplexním provozu.
Umožňuje tyto druhy provozu:
- jednokanáíový jednopásmový telefonní provoz na horním postranním pásmu (HPP) nebo na dolním postranním pásmu (DPP) s úrovní pilotovacího signálu nepřevyšujícího 3 % úrovně postranního pásma;
- jednokanáíový jednopásmový telefonní provoz na (HPP) nebo (DPP) s úrovní pilotovacího signálu 10 až 25 %;
- dvoukanálový jednopásmový duplexní telefonní provoz s úrovní pilotovacího signálu 3 %;
- dvoukanálový jednopásmový duplexní telefonní provoz s úrovní pilotovacího signálu 10 %;
- jednokanálový telefonní provoz na (HPP) nebo (DPP) s úrovní pilotovacího signálu 40 až 70 %;
- dvoukanálový telefonní provoz při současné modulaci obou postranních pásem (AKKORD 10 % AKKORD 3 %);
- jednokanálový telefonní provoz s kmitočtovou modulací signálu (F3) (vstupy a výstupy kanálu DPP a F3 jsou propojeny);
- telegrafní provoz klíčem nemodulovanou telegrafií (AI);
- jednokanálový telegrafní provoz klíčem nebo dálnopisným strojem s kmitočtovou modulací (Fl) s kmitočtovým zdvihem 125 Hz (Fl - 125), 250 Hz (Fl - 250) nebo 500 Hz (Fl - 500);
- dvoukanálový telegrafní provoz klíčem nebo dálnopisným strojem s kmitočtovou modulací s kmitočtovým zdvihem 250 Hz (F6 - 250);
- rádiovou retranslaci jednokanálové i dvoukanálové telefonie nebo telegrafie v duplexním provozu.
Citlivost přijímače:
- při provozu A3 při poměru Us : U5 = 3 : 1, m = 30 % Je minimálně 12 [x V,
- při jednopásmovém provozu 2 µV,
- při provozu Fl a F6 minimálně 1,5 µV,
- při provozu AI v úzkém pásmu 0,2 až 0,6 µV.
- při provozu AI v širokém pásmu 0,5 až 1,3 µV.
Způsoby ovládání:
- místní ovládání pomocí ovládací skříňky radisty (OSR);
- dálkové ovládání z velitelské rádiové stanice R-4AT pomocí rádiové stanice R-138;
- individuální dálkové ovládání ze soupravy PRP-4UP pomocí rádiové stanice R-138;
- skupinové ovládání pomocí radioreléové stanice RDM-12 nebo kabelem MP-54.
- ovládání pomocí přenosné ovládací skříňky (POS) vzdálené od rádiové stanice maximálně 1 km;
- ovládání z telefonního přístroje TP-25 s přístavkem TP-25Rd do vzdálenosti 500 m od rádiové stanice;
- ovládání z telegrafní provozovny spojovacího uzlu přes linkový vstup vedení;
- ovládání z budky řidiče;
- ovládání z telefonní provozovny spojovacího uzlu přes vstup vedení.
Antény a jejich dosah:
Pro vysílání se používají (pro rádiovou stanici R-137):
- vertikální širokopásmová anténa (VŠA) do 80 km na místě,
- polokosočtvercová anténa 2 X 31 m (PKA) do 150 km.
Pro příjem se používají (pro rádiovou stanici R-137):
- vertikální širokopásmová anténa;
- polokosočtvercová anténa 2 X 31 m.
Pro simplexní provoz a provoz za jízdy a na místě se pro příjem i vysílání používá tyčová 3m anténa do vzdálenosti 70 km. Pro rádiovou stanici R-138 se používají:
- tyčová anténa,
- logaritmicko-periodická anténa,
- širokopásmová anténa.
Pro rádiovou stanici R-107 (R-107T) se používá článková anténa umístěná na budce řidiče.
Napájení:
- z trojfázové elektrovodné sítě 3 x 380/220 V +10/—15 % přes stabilizátor napětí,
- z elektrocentrály ČSAB-6-3-400,
- z generátoru GZe-42b (3 x 380 V, 8 kVA) poháněného motorem automobilu.
Hmotnost: rádiové stanice R-137 s celým příslušenstvím je 10 000 kg.
Složení soupravy
Souprava rádiové stanice R-137 obsahuje vysílač, přijímač R-155U, ovládací skříňku radisty, rádiovou stanici R-138, rádiovou stanici R-107M, přijímač R-323 se zdrojem, koncové telefonní a telegrafní přístroje, zařízení karosérie, antény, napájecí zdroje a přepínač přijímacích antén.
Vysílač obsahuje:
- budič (díly 1-0M, V-2/E, V-3, V-4),
- koncový stupeň (KS) s usměrňovačem (UZ-50),
- anténní díl (AD),
- rozvodnou skříň RS-18,
- vysokofrekvenční přepínač,
- umělou zátěž.
Přijímač R-155U obsahuje:
- díl 1-0M, 2-1M, 0-2, 3-2MX, 4-OM, 5-0M, pro příjem signálů sluchem, 9-OM pro příjem dálnopisu,
- výstupní díl.
Ovládací skříňka radisty obsahuje:
- přepojovací díl,
- ovládací díl DO-DS (pouze u některých rádiových stanic),
- usměrňovač OSR.
Rádiová stanice R-138 obsahuje:
- přijímač - vysílač,
- zdrojový díl,
- díl pro vícenásobné využití,
- antény.
Koncová telefonní a telegrafní zařízení obsahují:
- dálnopisný stroj D-302.2A,
- přídavnou skříňku dálnopisného stroje,
- telefonní přístroj TP-25,
- telegrafní klíč,
- mikrofon,
- reproduktor,
- skříňku velitele 27M v budce řidiče,
- přepojovací pole pro dálkové ovládání,
- zařízení tónové telegrafie STT-1 s klíčovacím zařízením KSTT-1,
- linkový vstup.
Zařízení karosérie vozidla obsahuje:
- silový vstup,
- proudový chránič,
- díl 26,
- filtrační a ventilační zařízení FVUA-100N/12.
Zdroj: SPOJ-51-7 Spojovací prostředky ČSLA
|
KVH ČSLA
veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND
|