Rádiová souprava RM 31-A
Rádiová souprava RM 31-A (automobilní) je určená pro sítě malých radiových stanic motostřeleckých a dělostřeleckých, dále se používala pro jiné účely. kde postačovala svým dosahem. Skládá se z úplné soupravy radiové stanice RM 31-P a z dalšího příslušenství, které je dáno odlišným způsobem napájení a dopravy. Základem montáže je speciální trubkový rám, který se dal z vozidla vyjmout.
Převážně se montovala do terénních automobilů GAZ 69, kde se mohla používat i za jízdy, nebo se používala i samostatně jako vezená souprava.
Souprava obsahovala letní tankovou kuklu pro zmírnění rušení práce radiotelegrafisty vnějším hlukem. Tyto kukly byly osazeny vysoko-ohmovými sluchátky a hrdelními mikrofony.
Volba kmitočtu je řešena přepnáním krystalů v oscilátorech.
Kmitočtový rozsah: 2000-5995 kHz Krystalem řízený oscilátor krok 5 kHz.
Druhy provozu:
telefonie s amplitudovou modulací (A3)
modulovaná telegrafie (A2)
nemodulovaná telegrafie (A1)
Výkon vysílače: 6W(A1), 3W (A2), 1,5W (A3)
Souprava obsahovala tři druhy antén. Svazkovou (1,8m), tyčovou (5m) s kapacitním kloboukem a drátový dipól (2x7m).
Napájení zajišťovalo 6 akumulátorových baterií 5 NKN-45 propojené po dvou v sérii na 12V spolu se zdrojem ZD 31b. Dva ztěchto akumulátorů byly ve spodu rámu a 4 byly vezeny jako náhradní. Při vyjmutí stanice RM 31 z rámu se použily akumulátorové baterie 4NKN-10, které byly součástí základní RM 31P a byly pro dobíjení v rámu umístěny nahoře za anténím dílem.
V rámu byl i externí reproduktor pro hlasitý poslech, který měl uvnitř kulaté bedýnky impedanční transformátor, protože výstup z RM 31 je vysokoohmový.
Součástí soupravy byla i nabíjecí stanice NS-600 s eletrocentrálou ZB 6-G52 a rozvaděčem ZR 493 pro dobíjení akumulátorů.
Rozvaděč musel pracovat kvůli chlazení a proudění vzduchu ve svislé poloze a připevňoval se na boku rámu do speciálních držáků.
Podle techniků z vojskových opraven byla v některých variantách součástí rámu bedýnka náhradních dílů a příslušenství. Podle provedení se ukládala buď dole pod akumulátory nebo nahoře vedle anténího dílu.
Technici v konstrukci ve výrobním závodu n.p. Tesla navrhli do prostoru vedle anténního dílu umístění přijímače R3 připevněného na silenblocích stejných jako jsou pod držákem stanice nebo zdroje. I když konstrukce rámu je pro tuto možnost vyrobena, armáda tuto variantu zamítla jako zbytečnou a tak se oficiálně přijímač R3 nikdy s touto soupravou neprovozoval a v žádných příručkách to nenajdeme.
Pamětníci však hovoří, že na některých útvarech v rámci zlepšovatelského hnutí tuto variantu používaly.
Zdroj: spoj 21-3, vojskové opravny |