Hlava ČSLA Zbraně Technika Výstroj Výzbroj Služba Fórum Muzeum KVH ČSLA Spolubojovníci ČSLA Zbraně Technika Výstroj Výzbroj Služba KVH Forum Spolubojovníci

Letečtí dorostenci - Palubárna 2.

Jak z letecko-dorosteneckého embrya vyrobit palubního telegrafistu.

1.) Vezmeš předem určené množství „blbých civilů“ (dle Švejka- pozn. autora), nahážeš je do mlýna poddůstojnické školy asi tak, jak se do „šajráku“ hážou výlisky, aby se v tomto otáčivém bubnu mlátily navzájem o sebe tak, aby se otupily ostré hrany a výrobek dostal žádoucí parametry.

2.) Občas zasáhneš do tohoto technologického procesu několika instruktory, veliteli a souborem řádů, předpisů, směrnic a nařízení, povolení a zákazů tak,aby za půl roku vypadli z tohoto mlýna hotoví vojáci schopni dělat přískoky, střílet,házet granáty, znali ustrojovací předpisy, služební povinnosti, věděli co je to asimut a jak se dělá rozdílení stráží s „odchodem bez pocty“.

3.) Není žádoucí, aby tyto ještě polotovary načichly obcházením předpisů a nařízení, vyhýbání se povinnostem a neukázněností. K tomu je nutné využívat v náležité míře raporty, kasino, basy s dekou a podobná výchovná zařízení.

4.) Po skončení technologického postupu otloukání vyhážeš už otlučená neembrya a odešleš k dalšímu zušlechťování na palubárnu.

5.) Zušlechťování na palubárně chápej jako proces velmi náročný a zdlouhavý. Především musíš vzít čárky, tečky a mezery „morčat“ do pytle a tento otloukat, teď už leteckým dorostencům, vytrvale a důrazně o hlavu nejméně dvě hodiny denně dokud z toho úplně nezblbnou a okolní zvuky nebudou vnímat jako písmena morseovy abecedy.

6.) Mezi morseznačky střídavě vykřikuj hesla, jako kardeioda, QAM, pravá vzdušná rychlost, QAL, hyperbolická navigace, QRF let na cíl,vyzařováni anteny, suchá a vlhká adiabáta, EP2,FUG12,FUG 10, rychlost,QAL, hyperbolická navigace,QRF,let na cíl, QGH, kurs, trať, deklinace a deviace,QGO a QBI, hlášení o vzletu, vztlak na křídle, polára křídla, inverse, teplá a studená fronta, cumulonimbus a altocumulus mamatus, fading, refrakce, rosný bod, QNH a QFE, žádost o přistání, QDM a QTE,oscilátor a směšovač, vlečná antena atd. atd.

7.) Tuto odbornou hmotu vmíchej do hlav leteckých dorostenců, vraž do toho pořadovou přípravu a hnětej tak dlouho, až rozeznají vrtuli od kormidla, určí anteny a dovedou nalézt dveře do letounu a ví jak předem připravenou pravou nohou vstoupit do letounu. Musí bezpečně rozeznat vysílač od podvozku, vědět, kterým směrem se nalézá vlečná antena a jak bezpečně nalézt telegrafní klíč.“Umným způsobem“ musí umět točit všemi knoflíky a hejbat všemi hejblaty a správně o něco zavadit v té nejnevhodnější chvíli.

8.) Až mají osvojen palubní nácvik ve zmatkování na palubě vezmeš předem připravené letouny a do nich vraž předem připravené dorostence. Vezmeš vycvičené piloty, kteří dovedou křídlem zakrýt objekt a chtít po leteckém dorostenci, aby ho našel. Musí také umět ve správný čas přelétnout určené místo a poté chtít, aby je tento adept letectví našel. Vyžadovat rychlé a briskní určování vesnic, osad a samot a vyhledat je na mapě.

7.) Jakmile si letecký dorostenec umí nasadit haubnu a zapnout mikrofony, je třeba jej následujícími pokyny instruktora zblbnout tak, že neví, volá-li gonio jeho, nebo on gonio. Instruktor musí vyžadovat,aby letecký dorostenec měl stále připravený padák tak,aby v návalu zoufalství a přesvědčení, že se to nikdy nenaučí nevyskočil náhodou z letounu bez padáku.Při přechodu z vlečné anteny na pevnou musí instruktor upozornit dorostence na stažení vlečné anteny v té chvíli, kdy dorostenec musí následně soutěžit s pilotem, zda se mu podaří stáhnout antenu dřív, než pilot přistane, nebo opačně.

8.) Při skončení letu si musí dorostenec uvědomit, že úspěšným přijetím do výcviku palubních telegrafistů způsobuje státu značné hospodářské škody vynakládané na jeho výcvik, neboť to, co se od něj žádá je objemově větší než hemisféry jeho mozku, nikdy to do nich nenatluče, a měl raději žádat o přijetí k proviantu.

9.) Po přistání, (jestliže letecký dorostenec včas stáhne vlečnou antenu), má tento vystupovat z letounu značně fysicky a psychicky zdeptán, otřesen, koutky úst svěšeny dolů a kalný zrak upírat na vzdálený horizont. Jestliže šlápne vedle stupačky a vypadne z letounu a zlomí si končetiny, musí si být vědom toho, že vojenské správě způsobil další škodu.

Mimo jiné dorostence, podařilo se vyrobit palubního telegrafistu i z Honzy Huňáčka, Pepy Platzera a Tondy Havránka. Huňas přešel později k ČSA, „fotr“ Platzer zůstal v armádě, později ale přešel k bezpečnosti. Tonda „Havran“ se zabil při havárii v Karpatech.

Pokračování >

 G.Kalandřík
převzato z forum.CSLA.cz

Zpět na seznam článků

Vyhledat
Webarchiv


TOPlist

Creative Commons License
veškeré texty i fotografie zde uveřejněné podléhají licenci Creative Commons BY-NC-ND

Klub vojenské historie ČESKOSLOVENSKÉ LIDOVÉ ARMÁDY
http://www.csla.cz - http://forum.csla.cz - http://kvh.csla.cz

ZBRANĚ Pusky